Saturday, September 4, 2010

تحصیل در آلمان


در سراسر دنیا بیش از۸ مییلیون دانشجو در کشوری به غیر از سرزمین خود مشغول به تحصیل هستند. از میان این عدّه، از هر ۱۰ دانشجو، یک نفر کشور آلمان را برای ادامه‌ی تحصیل تعیین کرده است. آلمان یکی از پایگاه‌های اقتصادی مهم در جهان محسوب می‌شود و با عرضه‌ی امکانات فراوان تحقیقاتی و تحصیلی، از جذابیّت خاصّی در بین دانش‌پژوهان برخوردار است. نکته‌ی مهمّ دیگر این است ‌که مخارج تحصیل و زندگی دانشجویی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای خارجی پایین‌تر است. دانشگاههای آلمان از نظر علمی،از شهرت بسیار خوبی در عرصه‌ی رقابت بین‌المللی برخوردارند. در دانشگاه‌های آلمان، امکانات آموزشی و پژوهشی در کنار هم به دانش‌جویان عرضه می‌شود و دانشجو سوای آموزش تئوری، از آموزش عملی هم برخوردار می‌شود. در مراکز آموزش عالی حرفه‌ای " فاخ هُخ شوله" (Fachhochschule) به دانشجویانی که آموزش حرفه‌ای را به آموزش صرفاً علمی ترجیح می‌دهند، این امکان داده‌ می‌شود که تجربه‌های عملی خود را در رابطه با رشته‌ی انتخابی گسترش دهند. بسیاری از مؤسّسات به دنبال جذب نیروی کار از میان دانش‌آموختگان " فاخ هُخ شوله" ها می‌باشند که دارای تجربه‌های عملی بیشتری در زمینه‌ی کاری خود هستند.

دانشگاه ها در آلمان مستقل هستند و بودجه کليه مراکز آموزش عالی که دولتی هستند از طرف مسوولان ايالتی و وزارت فرهنگ آلمان تامين می شود.

استادان دانشگاههای آلمان تحقیق را مهم‌تر از تدریس می دانند.

دلیل این که استادان، "تحقیق" را مهم‌تر از تدریس می‌دانند، به سیستم دانشگاهی آلمان برمی‌گردد. بر اساس این سیستم، ارتقای رتبه، بر مبنای نتایج کارکردهای پژوهشی استادان صورت می‌گیرد. دستیابی به موفقیت در امر تحقیق، تأمین بودجه‌ی بیشتر، ازدیاد شمار همکاران و بهبود تجهیزات پژوهشی را به ارمغان می‌آورد. حال آن که فعالیت بیشتر در مورد تدریس، تنها به افزایش فشار کار به‌خاطر انجام امتحانات بیشتر و بالارفتن شمار دانشجویان، می‌انجامد.

چه طور می توانم وارد دانشگاه های آلمان شوم ؟

اگر شخصی دیپلمه باشد یعنی 12 سال تحصیل کامل داشته باشد می تواند مستقیماٌ برای دانشگاه های آلمان اقدام نماید و در صورتی که فاقد 800 ساعت دانش زبان آلمانی باشد برای کالج اقدام کند. کالج در آلمان دو ترم است کالج ها فقط به زبان آلمانی هستند.

برای بعضی از دانشگاه های آلمان اگر در ایران شخصی دانشجوی سال سوم دانشگاه آزاد باشد میتواند مستقیماٌ برای خود دانشگاه اقدام نماید و لازم به گذراندن کالج نیست.

اگر شخصی در ایران لیسانس دانشگاه آزاد باشد نمی تواند برای فوق لیسانس اقدام کند بلکه باید مجدداٌ لیسانس رشته خود یا یکی از رشته های زیر شاخه رشته خود را در آلمان بخواند. لیسانسیه های دانشگاه آزاد فقط یک سال کالج نمی گذرانند. اما اگر معدل لیسانسشان بالای 17 باشد می توانند برای فوق لیسانس اقدام کنند.

لیسانسیه های دانشگاه های دولتی میتوانند برای فوق لیسانس اقدام کنند اما این باز هم بستگی به خود دانشگاه در آلمان دارد زیرا سطح تحصیل آلمان نسبت به ایران یک سال جلو تر است و شاید بعضی از واحد های آنها را

بپذیرند و یک سال پایین تر بنشیند و بعد می تواند پیوسته تا دکترا ادامه دهد.



اشخاصی که در ایران فوق لیسانس دانشگاه آزاد را دارند همانند لیسانسیه ها باید مجدداٌ از لیسانس و اگر معدلشان بالا باشد میتوانند برای فوق لیسانس اقدام نمایند. دوره فوق لیسانس در آلمان 1 سال است.

البته بطور کلی باید مدارک تحصیلی به آلمان فرستاده شود و خود دانشگاه با توجه به ریز نمرات متقاضی تعیین کند که شخص از چه ترمی در آلمان می تواند شروع به ادامه تحصیل نماید.

برای دکترا در آلمان خیلی سخت می توان اقدام کرد زیرا باید در آلمان استاد راهنما پیدا شود و معمولا این امر با موفقیت امکان پذیر نیست زیرا بدلیل رایگان بودن دانشگاهها احتیاجی به دانشجویان خارجی ندارند. به دانشجویان متقاضی دوره دکترا پیشنهاد می شود که حتماٌ اول دوره فوق لیسانس بگذرانند و بعد برای دکترا اقدام کنند.

در آلمان حتما بايد برای ورود به دانشگاه ها متقاضيان زبان آلمانی بلد باشند. برای ورود به دانشگاهها متقاضيان حتما بايد دانش حداقل 800 ساعت زبان آلمانی داشته باشند تا بتوانند در امتحان ورودی زبان DSH شرکت نمايند



مدارک لازم جهت دریافت پذیرش از دانشگاههای آلمان


  • یک قطعه عکس
  • ترجمه کارنامه ها (به وسیله یک مترجم رسمی)
  • یک رونوشت تأیید شده از مدارک دیپلم، پیش دانشگاهی و کارنامه کنکور
  • شرح حال به همراه کلیه مراتب تحصیلی (نام مدارس و امتحانات)
  • مدارک دانشگاهی (در صورت وجود)
  • مدرک زبان آلمانی (سطح مدرک بستگی به دانشگاه مورد نظر دارد)
  • مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزا:
  • گذرنامه معتبر
  • یک قطعه عکس
  • مدرک دیپلم و کارنامه کنکور
  • مدارک دیگر دانشگاهی (در صورت وجود)
  • گواهی پشتیبانی مالی
  • گواهی پذیرش یا گواهی درخواست

دانشگاه های آلمان معمولاً رایگان هستند.(بطور کامل روی این بخش تکیه نکنین چون اگرچه تحصیل در دانشگاه رایگانه هزینه زندگی در این کشور بالاست همچنین تهیه کتب درسی و واحدهای عملی و تحقیقاتی هزینه برست ضمن اینکه گاه پرفتن پذیرش از دانشگاه های دولتی بسیار سخته و اگه واقعا مصر باشین که در آلمان ادامه تحصیل بدین مجبور به تحصیل در دانشگاه های غیردولتی هستین که بسیار گرونه،بیشتر ایرانی هائی هم که من می شناسم در دانشگاه های غیردولتی مشغول به تحصیل هستن به همون دلیلی که ذکر کردم)
سیستم آموزشی آلمان در حال حاضر شمال سیستم سنتی (Diplom , Magister) و سیستم بین المللی (Bachelor , Master) بوده و معمولا دانشجو میتواند سیستم تحصیلی خود را شخصا انتخاب نماید.
دوره لیسانس (Bachelor) یک دوره 3 ساله بوده و دوره فوق لیسانس (Master) معمولا 2 ساله میباشد
هزینه زندگی در آلمان ماهیانه حداقل 700 یورو میباشد که دانشجو باید قبل از اخذ ویزا ، هزینه 1 سال زندگی یعنی تقریبا 8000 یورو را در یک حساب بانکی داشته و مدرک مربوط به موجودی حساب را درهنگام درخواست اخذ ویزا به سفارت ایران در آلمان ارائه نماید.(اگر شما اقوامی در آلمان دارید ، میتوانید از آنها بخواهید که مدرک پشتیبانی مالی به شما بدهند ، در این صورت نیازی به 8000 یورو اشاره شده نمیباشد.)
دانشجو میتواند در زمان تحصیل خود در آلمان ، 90 روز به صورت تمام وقت و یا 180 روز به صورت نیمه وقت کار کرده و هزینه تحصیل و زندگی خود را از این راه به دست آورد.
معمولا در هنگام مراجعه به سفارت آلمان در ایران ، از شما مدرک آموزش زبان آلمانی نیز درخواست میشود.
تحصیل در برخی از رشته ها و بخصوص در مقاطع فوق لیسانس و لیسانس به زبان انگلیسی امکانپذیر است ، ولی در مقطع لیسانس اکثرا به زبان آلمانی تدریس میشود.
افرادی که متقاضی تحصیل در آلمان بوده و دارای مدرک لیسانس از دانشگاههای دولتی میباشند ، میتوانند در مقطع فوق لیسانس پذیرفته شوند ، ولی افرادی که از دانشگاههای آزاد دارای مدرک لیسانس میباشند ، فقط میتوانند برای دوره لیسانس تقاضای پذیرش نمایند.
افرادی که هنوز دارای مدرک دانشگاهای از دانشگاههای ایران نیستند نیز میتوانند برای تحصیل در آلمان اقدام کنند. معمولا این افراد باید یک دوره یک ساله از قبل از ورود به دانشگاهها را در آلمان سپری کنند.

No comments:

Post a Comment