Saturday, September 4, 2010

قوانین و مقررات اجاره مسکن و آپارتمان نشینی در سوئد


بازارمسکن سوئد 
(Den svenska bostadsmarknaden)
در سوئد؛ هم سیستم کرایه ای هست و هم سیستم رهن و اجاره.شما می توانید یا اجاره نشین باشید و یا خانه ای را رهن کرده باشید و یا آپارتمان یا ویلائی را خریداری کرده باشید.

خانه اجاره ای
(Hyresrätt)
اگردر خانه ای زندگی می کنید که صاحب خانه آن آپارتمان های متعددی برای اجاره دادن دارد در اینصورت خانه شما اجاره ای می باشد. شما مستاجربوده و کسی که به شما اجاره می دهد صاحب خانه می باشد.مقررات اجاره؛ شرایط اجاره کردن و اجاره دادن را تعیین می کند.


وظائف مستاجر
(Det här ska hyresgästen göra])

اجاره راباید سر موعد مقرر بپردازید و به منزل خود رسیده از آن مواظبت کنید.مزاحم همسایگان خود نشوید و اگر چیزی در خانه خراب شد به صاحب خانه خبر دهید.شما باید اجاره را در آخر هر ماهی برای ماه بعد پیش پرداخت کنید.اگر نپردازید ممکن است خانه را از شما پس بگیرند.در قرارداد خانه مبلغ اجاره قید شده است.

شما باید به منزل خود رسیده واز آن مواظبت کنید.باید پنجره ها؛ هواکش آشپزخانه؛ اجاق گاز؛ یخچال و فریزر؛ توالت؛ راه آب حمام و دریچه آنرا تمیز کنید.عوض کردن فیوز و لامپ ها نیز با خود شماست.
اگر مشکلی از نظر سوئیچ چراغ یا پریز برق دارید با صاحب خانه تماس بگیرید.اگر چیزی را بشکنید باید پول آن را بپردازید.شما می توانید خودتان اگر خواستید دیوارهای خانه را رنگ بزنید و یا کاغذ دیواری کنید. ولی شرطش این است که این کار به خوبی انجام شود و خانه را خراب نکند.بدون اجازه صاحب خانه حق ندارید دیواری را بر داشته یا دیواری اضافه کنید.اگر می خواهید ماهواره نصب کنیدباید با صاحب خانه تماس بگیرید تا بدانید کجا برای نصب صحیح مناسب می باشد.اگر در ساختمانی با تعداد دیگری مستاجرنشین زندگی می کنید نباید ایجاد مزاحمت برای آنها بکنید.نباید موزیک با صدای بلند گوش کنید ویا داد وفریاد بکشید.اگر قرار است جشنی بگیرید بهتر است همسایه هایتان را از قبل در جریان گذارید.اگر همسایگانتان خیلی از شما شکایت کنند و شما ا ز ایجاد مزاحمت دست بر ندارید ممکن است خانتان را از دست بدهید.شما هم اگر همسایه هایتان برای شما ایجاد مزاحمت کردند به صاحب خانه خود مراجعه تمائید.





وظائف صاحب خانه
(Det här ska hyresvärden göra)

شما باید اگر مایل باشید بتوانید با صاحب خانه خود تماس بگیرید. صاحب خانه باید آن چه که خراب شده است را تعمیرکند.صاحب خانه باید مواظب باشد که همه چیز در خانه شما خوب کار کند.صاحب خانه باید مواظب باشد که حتما آب گرم و سرد در منزل داشته باشید.صاحب خانه باید از اینکه برای شما مزاحمت ایجاد شود جلوگیری نماید.در مقررات اجاره درج شده که یک خانه باید شامل چیزهای ذیل باشد:
  • . سوفااژ
  • . آب گرم و سرد
  • . فاضل آب
  • . توالت؛ دستشوئی؛ دوش و وان
  • . الکتریسیته
  • . دسترسی به اطاق لباس شوئی
  • . انباری در زیرزمین یا شیروانی.
بعضی وقتها انباری در داخل خانه قرار گرفته است.


بیمه مسکن
(Hemförsäkring)

مهم است که منزل خود را بیمه کنید.اگر مثلا درخانه شما آتش سوزی شده و یا آنکه پراز آب شود در اینصورت نداشتن بیمه مسکن برایتان بسیار گران تمام خواهد شد و مشکلات فراوان دیگری نیز برایتان به وجود خواهد آورد.

مکان های مشترک مستاجرین
(Rum som du delar med andra hyresgäster)

بعضی جا ها را با مستاجرین دیگر به طور مشترک از آنها استفاده می کنید.مثلا اطاق لباس شوئی؛ زیر زمین یا شیروانی؛راه پله ها و حیاط.
از اطاق لباس شوئی این طوراستفاده کنید:
. وقت رزرو کتید.
. از دستورالعمل در مورد چکونگی استفاده از
ماشین ها پیروی کنید.
. اطاق لباس شوئی را بعد از استفاده تمیز کنید.
. حتی ماشین ها را بعد از اتمام کار تمیز نمائید.

از راه پله ها به این طریق استفاده کنید:
هیچ کس حق ندارد که دوچرخه؛ کالسکه؛ کفش؛ کفش اسکی؛ وسائل زمستانی برای بازی بچه روی برف و غیره را هیچ جای راه پله بکذارد.اگر آتش سوزی پیش آید هیچ مانعی نباید جلوی پا وجود داشته باشد.برای همین گذاشتن چیزهائی مثل روزنامه و مجله یا کیسه های ذباله که زود آتش می گیرند در راه پله ها ممنوع می باشد.

اگر بخواهید جا بجا شوید
(Om du ska flytta från din lägenhet)

اگر بخواهید جا بجا شوید حق دارید که منزل خود را پس بدهید ولی باید همیشه از سه ماه قبل این موضوع را به صاحب خانه خود اطلاع دهید.خانه شما موقعی که دیگراز آنجا دارید می روید از طرف صاحب خانه کنترل خواهد شد. اگر صاحب خانه خرابی هائی را در خانه پیدا کند از شما پولش را خواهد گرفت.اگر هم خانه را تمیز نکرده باشید برای شما هزینه بر خواهد داشت.


انجمن مستاجرین
(Hyresgästföreningen)

شما می توانید در انجمن مستاجرین عضو شوید.این یک سازمانی است که کارش آن می باشدکه به مستاجرین کمک نماید.آنها حتی در مذاکراتی که در مورد تعیین مبلغ اجاره خانه می باشد نیز شرگت می کنند.

آپارتمان رهن و اجاره
(Bostadsrätt)

آپارتمان رهن و اجاره آپارتمانی است که شما آنرا به عنوان بخشی از آپارتمان هائی که متعلق به یک انجمن می باشد خریداری می کنید. این انجمن صاحب تمام دستکاه ساختمانی می باشد. آنوقت هر ماهه مبلغی به این انجمن پرداخت می کنید.این پول ها برای نوسازی آپارتمان و رسیدگی کاملبه آن استفاده می گردد ولی چون آپارتمان را خریده ایددر این صورت اگر یخچال یا فریزرشما خراب شود پولش را خودتان باید بپردازید.

آپارتمان تصاحبی
(Ägarlägenhet)

آپارتمان های تصاحبی چیز جدیدی است.چنین چیزی فقط در مورد ساختمان های کاملا نوساز صدق می کند.در اینجا شما مستقلا صاحب آپارتمان می شویدنه صاحب بخشی از آپارتمان های یک انجمن.

خانه های ویلائی
(Villa)

وقتی شما خانه ویلائی و یا خانه ردیفی خریداری می کنیدچون خودتان صاحبخا نه می باشید ترتیب همه کارهایش نیز با خود شماست.

دوباره مصرف
(Återvinning)

ما در سوئد سعی می کنیم از ذباله هایمان چیزهای قابل استفاده درست کنیم.استفاده دوباره از آنها به خاطر حفظ محیط زیست می باشد. از جمله درست کردنکاغذ جدید از روزنامه های کهنه بطری های نوازبطری های قدیمی.در کمون شما محل هائی برای انداختن ذباله وجود دارد.ذباله های قابل استفاده را می توانید در آنجا بیاندازید.
ذباله ها را می توانید به این طریق دسته بندی کنید:
  • . کاغذ
  • . فلزات
  • . شیشه
  • . پلاستیک
و.......


منبع :nyiostergotland.se

No comments:

Post a Comment