Saturday, September 4, 2010

تحصيل در انگلستان


اگر قصد تحصيل در لندن داريد حتماً بايد از قوانين و مقررات مهاجرت به بريتانيا اطلاع كامل داشته باشيد.

بايد بدانيد كه ورود به بريتانيا برای همه مستلزم داشتن رواديد يا اخذ مجوز ورود نيست. اما اگر شما نياز به چنين مداركی داريد می توانيد به سايتهای اينترنتی مراجعه كنيد كه اطلاعات مربوط به شرايط حقوقی و مراحل كار را در اختيار شما قرار می دهند.
وزارت كشور بريتانيا (The UK Home Office) و وزارت امورخارجه و كشورهای مشترك المنافع (The Foreign and Commonwelth Office) هر يك سايت مربوط به خود را دارند. به علاوه شورای فرهنگی بريتانيا (British Council) نيز راهنمای اينترنتی ساده و قابل فهمی برای اين منظور تهيه كرده است.


اتباع كشورهای غير عضو در جامعه اقتصادی اروپا
مهمترين شرط اين است كه تمام اتباع كشورهايی كه عضو جامعه اروپايی نيستند و قصد تحصيل در بريتانيا دارند بايد قبل از تقاضای رواديد دانشجويی مدرك پذيرش برای تحصيل در دوره های عرضه شده در مؤسسه آموزش عالی مورد حمايت مالی دولت، مدارس خصوصی مستقل يا مؤسسات خصوصی واجد شرايط را داشته باشند.
در سايت شورای فرهنگی بريتانيا (http://www.britishcouncil.org.uk) بخشی وجود دارد كه تعريف دقيق مؤسسات واجد شرايط در آن ذكر شده است. برای تقاضای رواديد دانشجويی بايد علاوه بر مدارك مربوط به پذيرش از سوی مؤسسه آموزشی مربوطه، مدارك دال بر داشتن توانايی مالی برای پرداخت مخارج تحصيل و اقامت در بريتانيا، بدون نياز به كار در اين كشور را ارائه كنيد.
منظور از اتباع كشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا كسانی است كه تبعه كشورهای ذيلند: اتريش، بلژيك، دانمارك، فنلاند، فرانسه، آلمان، يونان، ايسلند، ايتاليا، ليختن اشتاين، لوكزامبورگ ، هلند، نروژ، پرتغال، سوئيس، اسپانيا، سوئد، بريتانيا و ايرلند.


ورود با رواديد
اگر برای ورود به بريتانيا نياز به رواديد دارد، بايد آن را از سفارتخانه يا كنسولگری بريتانيا دريافت كنيد. با مراجعه به هر كدام از محلهای فوق الذكر يا شورای فرهنگی بريتانيا خواهيد دانست كه آيا برای ورود به بريتانيا نياز به رواديد داريد يا خير.


كار در حين تحصيل

اگر مدت تحصيل شما در بريتانيا بيش از شش ماه باشد، مجاز خواهيد بود كه در طول نيمسال تحصيلی هفته ای بيست ساعت و در زمان تعطيلات، به طور تمام وقت كار كنيد. اگرچه به تشخيص وزارت كشور، اجازه بيش از بيست ساعت كار در هفته، تنها در صورتی كه بخشی از فعاليت تحصيلی تان را تشكيل دهد به شما داده خواهد شد.
لندن با بيش از هفت ميليون نفر جمعيت، شهری است زنده ، فعال و پرطراوت. تئاترها ، سينماها، گالريهای هنری، موزه ها، مغازه ها، بازارهای خيابانی، كتابخانه ها، باشگاه ها، ميكده ها و رستورانهای اين شهر آن را به يكی از جالبترين شهرهای جهان برای زندگی و تحصيل بدل كرده است.
تعجبی ندارد كه هر سال هزاران نفر برای تحصيل به پايتخت بريتانيا می آيند. براساس داده های مؤسسه آمار تحصيلات عالی، در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ قريب به 334 هزار و 675 نفر مشغول به تحصيل در دانشگاههای لندن بوده اند.
بسياری از اين دانشجويان از كشورهای ديگر به لندن می آيند. بيشترين تعداد دانشجويان خارجی مربوط به يونان است و كشورهای آمريكا، آلمان، چين، ژاپن و هند به ترتيب بعد از اين كشور قرار دارند. افرادی كه با هدف تحصيل به لندن می آيند انواع انتخابها را پيش روی خود دارند: دوره های بلند و كوتاه مدت، دوره های رايگان، كلاسهای پرهزينه، دوره های عملی و نظری، تحصيل در دانشگاههای خصوصی، دولتی، كالجهای محلی و دانشگاههای مختلف امكان انتخاب انواع تحصيلات را فراهم آورده اند.
در لندن تقريباً هر چيزی می توان ياد گرفت. از حسابداری و بازيگری گرفته تا جانورشناسی و زبانهای آفريقايی.




اطلاعات مربوط به دانشگاهها و دوره های آموزشی را از كجا بايد دريافت كرد؟
بسياری از اهالی لندن اين گونه اطلاعات را از نشريه ای به نام فلاد لايت (Floodlight) به دست می آورند كه در اكثر دكه های روزنامه فروشی موجود است و اطلاعات مربوط به بيش از چهل هزار دوره دانشگاهی و غيردانشگاهی در آن ذكر شده است.


يادگيری زبان انگليسی
زبان آموزان تنها به خاطر انگليسی زبان بودن اهالی لندن نيست كه به اين شهر می آيند بلكه به اين خاطر است كه انواع دوره های آموزش زبان در لندن ارائه می شود.
دوره های متنوع زبان شامل كلاسهای مبتدی تا پيشرفته، بزرگسالان، نوجوانان، كودكان، تمام وقت، نيمه وقت و دوره های تابستانی است.
اين دوره ها ممكن است بسيار كوتاه مدت باشد يا اينكه دوره های كاملی باشد كه در پايان آن زبان آموزها می توانند از مؤسسات معتبری چون دانشگاه كمبريج مدرك زبان دريافت كنند. كلاسهای تخصصی تری نيز وجود دارد كه شما را برای استفاده از زبان انگليسی در تجارت يا برای تدريس زبان آماده می كنند.
بازرسان دولتی اين مراكز آموزش زبان را به طور منظم، چه از نظر كيفيت آموزش و چه از لحاظ برطرف كردن نيازهای مختلف زبان آموزان، مورد بررسی قرار می دهند.
مراكز آموزش زبان به دو دسته مدارس دولتی و مؤسسات خصوصی شناخته شده آموزش زبان تقسيم می شوند.
كشور انگلستان در مقايسه با خيلي از كشورهاي اروپايي از نظر تحصيلي با توجه به كيفيت آموزش آن خيلي گران نيست. تجارب دانش آموزان خارجي نشانگر اين مطلب است كه آنها به ندرت دچار افت تحصيلي مي شوند و عموماً نمرات خوبي بدست مي آورند. هزينه هاي دانش آموزان در انگلستان به دو قسمت عمده تقسيم مي شوند:هزينه هاي تحصيلي و هزينه هاي زندگي.


هزينه هاي تقریبی تحصيلي
هزينه هاي سالانه
طول دوره ها

مدارس شبانه روزي
2700-6000 pound
براي دانش آموزان ساكن در اروپا
سه ترم در سال ؛5 سال تحصيلي ؛ از سن 11 تا 18 سال

آموزشهاي حرفه اي-تخصصي
4800-3900
متفاوت

دوره هاي كارشناسي
هنر و علوم انساني 7650-6250
علوم 9700-6500
باليني 18000-6950
سه تا چهار سال (5 سال براي گروههاي پزشكي)-سال تحصيلي 9 ماه مي باشد .

دوره هاي كارشناسي ارشد
هنر و علوم انساني 8200-6750
علوم 9950-6500
باليني 17400-6200
9 ماه- اما مي توان آنرا تا 12 ماه به انجام رساند .


MBA

11500-6900
اما تعدادي از مدارس بازرگاني ممكن است تا 15000 پوند در سال دريافت نمايند .
يك سال




توجه: در مدارس شبانه روزي، هزينه هاي تحصيلي شامل: آموزش، اقامت و غذا مي شود. شما بايد هزينه هاي زندگي خودتان را زمانيكه مشغول گذراندن دوره هاي حرفه اي، تخصصي، كارشناسي و يا حتي كارشناسي ارشد هستيد، بپردازيد.


مخارج زندگي
عمده دانشجويان در انگلستان براي زندگي به مبلغي در حدود 600 پوند احتياج دارند اين مبلغ هزينه هاي محل زندگي، غذا، لباس و نيازهاي اساسي را شامل مي گردد. البته هزينه هاي زندگي در لندن يا در نواحي جنوب شرقي (بالاتر از 745 پوند / ماهيانه) مي باشد و هزينه هاي محل زندگي در شهرهاي نواحي مركزي انگلستان بالاتر است.
هزينه هاي زندگي براي رشته هايي كه در آنها آموزشهاي شغلي داده مي شود عموماً 10 درصد پايين تر از رشته هايي است كه منجر به نوعي مدرك دانشگاهي مي شود.


چه مقدار پول انتظار داريد كه براي نيازهاي اساسي خود بپردازيد؟
محل زندگي در يك hall of residence
320-280 پوند ماهيانه

محل زندگي در يك self- catering hall
300-260 پوند ماهيانه

زندگي در يك hostel, lodgings or a bed-sit
350-300 پوند ماهيانه

زندگي در يك آپارتمان يا خانه
250-180 پوند ماهيانه

وسايل گرم كننده و نور (اگر شامل هزينه زندگي نباشد )
40-20 پوند ماهيانه

غذا (اگر شامل هزينه زندگي نباشد )
160-120 پوند ماهيانه


برآورد تقریبی مخارج جاري ديگر

لباس زير، تي شرت
10 پوند يا كمتر

پيراهن، بلوز، كفشهاي راحتي، ژاكت معمولي و لباسهاي تابستاني
20 پوند يا كمتر

شلوار، جين ولباسهاي زمستاني
30 پوند يا كمتر

كفش زنانه، ژاكت معمولي، باراني زنانه و پوتين، ژاكت گرم مردانه و شلوار
50 پوند يا كمتر

باراني مردانه،كاپشن زمستاني بزرگسالان
90 پوند يا كمتر

كتابهاي درسي
50-10 پوند

مراقبت از بچه
160 پوند در ماه

خشك شويي
16 پوند در ماه

لوازم آرايشي و بهداشتي فردي
12-9 پوند در ماه

آرايش سر 10 پوند در ماه براي مردان و 20-12 پوند براي زنان

غذا در رستوران (بدون نوشيدني)، حداقل 5 پوند و به طور متوسط 12 پوند

كرايه وسايل نقليه به طور روزانه ( در صورتي كه نزديك محل
تحصيل زندگي كنيد 3 -1 پوند در روز ).


مزايايي كه براي دانشجويان خارجي وجود دارد
تحصيل در انگلستان چندين مزيت دارد كه عبارتند از:
  •  همه دانشجويان تمام وقت خارجي كه براي مدتي بيش از شش ماه در انگلستان تحصيل مي كنند مي توانند از مزاياي خدمات درماني مجاني ازطريق خدمات بهداشت ملي بهره مند شوند. اين بدين معناست كه هزينه هاي ديدار پزشك و رفتن به بيمارستان براي شما و خانواده تان مجاني است.
  •  طول دوره هاي دانشگاهي احتمالاً در انگلستان در مقايسه با كشورهاي انگليسي زبان ديگر كوتاهتر است بنابراين در انتهاي دوره هزينه ها كمتر مي گردد.
  •  دانشجويان ساكن در اتحاديه اروپا هزينه هايي برابر با دانشجويان انگليسي پرداخت مي نمايند: بيشتر از 1075 پوند در سال براي هزينه هاي تحصيلي بايد پرداخت شود، بعضي از خانواده هاي ساكن در اين اتحاديه كه درآمد كمي دارند، مقدار كم يا جزيي ازاين هزينه ها را پرداخت مي نمايند. در اسكاتلند، هزينه هاي تحصيلي براي دانشجويان ساكن در اتحاديه اروپا وجود ندارد.


كار كردن در حين دوره تحصيلي
آيا من اجازه دارم در انگلستان مشغول به كار شوم؟
بله شما در حين دوره تحصيلي و در ايام تعطيل بدون گرفتن اجازه كار مي توانيد كار كنيد. شما تنها مي توانيد هفته اي 20 ساعت در حين دوره تحصيل كار كنيد هر چند كه اجازه كار شما در تعطيلات نا محدود است.


نحوه ارزشيابي مدارك تحصيلي در انگلستان

1. مدارك BTEC Higher, HD, HNC, HND و كليه‌ مدارك‌ با 2 يا 3 سال‌ تحصيل‌ كه‌ منجر به‌ اخذ مدرك Bachelor نمي‌شود بعد از ديپلم‌ دبيرستان، "كارداني" ارزشيابي‌ مي‌شود.


تبصره: مدرك Diploma in Art & Design و ديگر ديپلم‌هاي‌ هنري‌ با توجه‌ به‌ شرط‌ ورودي‌ (داشتن‌ 4 درس GCSE يا Foundation Course يكساله) و طول‌ مدت‌ تحصيل‌ سه‌ ساله، "كارداني" در رشته‌ مربوط‌ ارزشيابي‌ مي‌شود.


2. مدارك‌ ذكر شده‌ در بند يك‌ به‌ همراه Diploma يك سال‌ تحصيل‌ يا (Post Gradute Diploma (PGD در مجموع، "كارشناسي" ارزشيابي‌ مي‌شود.


3. مدرك PGD بعد از كارشناسي‌ فقط‌ صحت‌ صدور صادر مي‌شود.


4. مدارك (Master (By Course با شرط‌ داشتن‌ كارشناسي، "كارشناسي‌ ارشد" ارزشيابي‌ مي‌شود.


5. مدرك (Master (By Research وM.Phi با شرط‌ داشتن‌ كارشناسي، "كارشناسي‌ ارشد" ارزشيابي‌ مي‌شود.


تبصره: مدرك ‌M.Phil در صورت‌ دارا بودن‌ كارشناسي‌ ارشد فقط‌ صحت‌ صدور آن‌ تأييد مي‌گردد.


6. مدرك Architecture Diploma با دو سال‌ تحصيل‌ تمام‌ وقت‌ بعد از B.A. يا معادل‌ آن‌ در معماري، "كارشناسي‌ ارشد" ارزشيابي‌ مي‌شود.


7. مدارك Ph.D. با شرط‌ داشتن‌ مدرك‌ كارشناسي‌ ارشد، "دكترا" ارزشيابي‌ مي‌شود.


تبصره: در صورتي‌ كه‌ مدارك‌ دكترا بدون‌ تحصيل‌ در مقطع‌ كارشناسي‌ ارشد (Master) و پس‌ از دريافت‌ مدرك‌ كارشناسي (Bachelor) اخذ شده‌ باشد، در ذيل‌ ارزشنامه‌ جمله‌ "اين‌ تحصيلات‌ پس‌ از اتمام‌ دوره‌ كارشناسي‌ انجام‌ شده‌ است" قيد مي‌شود.


تبصره: مدارك‌ حرفه‌اي‌ كه‌ بدون‌ تحصيل‌ دانشگاهي ( آكادميك ) اخذ شده‌ باشد در هيچ‌ كدام‌ از رشته‌ها ارزشيابي‌ نمي‌شود.


8. مدارك‌ دانشگاه‌ آزاد انگلستان (Open University)فقط‌ در دوره (Bachelor) كارشناسي‌ (رشته‌هاي‌ غير فني) با شرط‌ داشتن‌ ديپلم‌ دبيرستان‌ و ارايه‌ گواهي‌ شركت‌ در جلسات‌ حضوري‌ ساليانه، همتراز دانشگاه‌ پيام‌ نور قابل‌ ارزشيابي‌ است‌ و در ارزشنامه‌ عبارت (نيمه‌ حضوري) ذكر مي‌شود.


9. هيچيك‌ از مدارك‌ اخذ شده‌ از مراكز آموزش‌ عالي‌ خصوصي (Private) و نيز تحصيلات‌ غيرحضوري، مكاتبه‌اي‌ و ترددي‌ ارزشيابي‌ نمي‌شود.


جدول چگونگي ارزشيابي مدارك تحصيلي دانشگاه هاي انگلستان

HND, HNC, Higher Diploma
Diploma in Art & Design
2 يا 3 سال تحصيل بعد از ديپلم دبيرستان
كارداني

مدارك فوق +PGD
Bachelor
مجموع تحصيلات 3 يا4 سال تحصيل بعد از ديپلم دبيرستان
كارشناسي

Master (By Course)
(By research)
M.Phil
Arcitecture Diploma
داشتن كارشناسي
كارشناسي ارشد

Doctor of Philosophy (Ph.D.)
3 سال تحصيل
دكترا

PGD
بعد از كارشناسي

صحت صدور

No comments:

Post a Comment