Saturday, September 4, 2010

اطلاعات اولیه زندگی در سوئد


درصورتی که در سوئد اقامت قانونی و کار ثابتی داشته باشید و بخواهید خانه ای بخرید می توانید از وامهای بانکهای سوئد استفاده کنید.میزان مبلغ وام‌ها عموما در حدود ۹۵ درصد قیمت کل خانه هستند که بنا به تقاضای متقاضی مبلغ آن متغیر است. مدت زمان بازپرداخت وام‌ها یک‌ساله، ۳ساله و ۵ساله هستند.سود وامهای دریافتی شما در حدود نیم درصد است.
* شهرداری‌های سوئد در شهرهای مختلف شهر از قدرت زیادی برخوردار هستند، به طوری که می‌توان نام شهرداری‌های سوئد را «دولت- شهر» گذاشت.در شهرداری واحدی به نام «سوسیال» وجود دارد. وظیفه این واحد کمک‌رسانی به افراد بی‌بضاعت خصوصا مهاجران خارجی است. کمک‌های مالی به عنوان کمک هزینه برای افراد کم‌درآمد نیز جزو وظایف این واحد به شمار می‌رود.برای خانه‌دار شدن فرد باید به اداره‌ای با عنوان «بوستاد فرمد لینگ» مراجعه کند، این اداره نقش واسطه بین صاحبان مسکن و متقاضیان مسکن را دارد.پس از مراجعه به این واحد فرد در نوبت قرار می‌گیرد و پس از گذشت مدت معینی مسکن مناسبی به او پیشنهاد می‌شود.


*اگر کسی از درآمد مناسبی برخوردار نباشد کمک هزینه «لوستاد بیدراگ» توسط صندوق «فور شیک رینگز کاسان» به او داده می‌شود تا بتواند صاحب مسکن شود. این صندوق همچنین با مستاجرانی که توانایی پرداخت کرایه خود را ندارند تا ۷۰ درصد مبلغ اجاره بها را به صورت کمک هزینه پرداخت می‌کند.توجه کنید که تمامی این تسهیلات تنها به مهاجرین و پناهندگانی تعلق می گیرد که دارای اقامت قانونی در سوئد باشند.

* اداره گمرک سوئد(Tull) دارای وظایف متفاوتی با اداره پلیس سوئد(Polis) است.هنگامی که وارد مرزهای سوئد میشوید پس از کنترل گذرنامه, ویزا, اقامت و دیگر اسناد مسافرتی شما (که توسط پلیس انجام میگیرد نه گمرک), به سالن دریافت بار جهت دریافت چمدانها و توشه مسافرتی خود مراجعه می کنید. پس از دریافت چمدان و بار خود با توجه به کالای که بهمراه دارید می بایست تصمیم بگیرید که از راهروی سبز یا قرمز عبور کنید. با مامورین گمرک فقط در این قسمت برخورد خواهید کرد, یعنی به هنگام عبور از راهروی قرمز یا سبز. اگر مامورین گمرک شک کنند که کالای ممنوعه و غیر قانونی بهمراه دارید, شما و یا بارتان مورد بازرسی کارمندان و مامورین گمرک قرار خواهد گرفت. باز هم این مامورین گمرک هستند که در فرودگاههای سوئد با سگ های تعلیم دیده خود بارها را بدنبال کشف مواد مخدر میگردند, نه پلیس. کارکنان گمرک سوئد دارای یونیفورم هستند و بر روی یونیفورم آنان علاوه بر آرم گمرک, نام اداره گمرک به زبان سوئدی (تول) نیز درج شده است.

* اگر برای یافتن اسباب و اثاثیه منزل و خورد و ریزهای خانه اعم از وسایل آشپرخانه و حمام،تجهیزات اداری،لوازم التحریر،تجهیزات الکترونیکی و وسایل جانبی برای رایانه،یراق آلات اعم از وسایل نجاری،باغبانی،نقاشی،لوله کشی،تعمیراتی،فنی و یا ابزارآلات ساختمانی،تجهیزات دوچرخه سواری،ماهیگیری،ورزشی،مسافرتی و خلاصه هر چیزی که در محیط زندگی به آن نیاز دارید به دنبال فروشگاهی در سوئد هستید،فروشگاههای زنجیره ای Clas Ohlson (کلاس هوسون خوانده می شود) را فراموش نکنید! این فروشگاههای زنجیره ای سوئدی الاصل علاوه بر شعبات متعدد در اکثر شهرهای سوئد در کشورهای نروژ و فنلاند و نیز در اکثر شهرهای انگلستان از جمله لندن،منچستر،لیدز،لیورپول،واتفورد و… شعبات فعال دارد.آدرس شعبات این فروشگاه در سطح سوئد را می توانید در اینجا مشاهده کنید.همچنین برای اطلاع از فروشگاههای زنجیره ای سوئدی الاصل ایکیا IKEA می توانید مطلب اینجا را بخوانید.



* در صورتی که در سوئد بخواهید اقامت بر اساس کار دریافت کنید، بایستی یک کارفرما در سوئد را متقاعد سازید که حاضر به استخدام شما باشد.کارفرمای موردنظر باید تعهد نماید که قراردادی حداکثر دوساله با شما تنظیم نماید و اقامت شما تا زمانی معتبر است که حقوق ماهانه شما بصورت مرتب و قانونی(کار سفید!) از سوی کارفرما پرداخت شود. درصورتی که به هر علتی در طی این مدت شما شغلتان را از دست بدهید، اقامت کاری شما بلافاصله ملغی اعلام می گردد و به شما سه ماه فرصت داده می شود تا کاری جدید پیدا کنید.درصورتی که در پایان سه ماه موفق به یافتن کار نشوید، بایستی بلافاصله خاک سوئد را ترک کنید اما در صورتی که کار خودتان را تا مدت چهارسال حفظ نمایید، می توانید در پایان چهارسال اقامت دائمی سوئد را دریافت کنید.در اینصورت،همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال شما نیز می توانند همراه با شما از مزایای اقامت و کار در سوئد بهره مند شوند.برای اطلاعات بیشتر از شرایط کار در سوئد به اینجا بروید.

* اگر در سوئد به دنبال آرایشگاه برای آرایش موی خود هستید بایستی در خیابانها به دنبال تابلویی که بر روی آن کلمه Frisör نوشته شده است باشید.قیمت آرایش موی ساده برای مردها از ۱۲۰ کرون و برای زنها بسته به نوع خدمات ارائه شونده از ۲۰۰ کرون آغاز می شود.

* دوچرخه سواری در خیابانهای سوئد به لطف وجود مسیرهای ویژه و خط کشی شده برای عبور و مرور دوچرخه، امری معمول و لذت بخش است. داشتن کلاه ایمنی برای دوچرخه سواران زیر پانزده سال در سوئد اجباری است و برای بزرگسالان نیز از ضروریات است زیرا هر ساله حدود چهار هزار نفر در سوئد از حوادث دوچرخه سواری آسیب می بینند که اکثر صدمات جدی بعلت عدم استفاده از کلاه ایمنی گزارش شده است.دوچرخه بایستی دارای زنگ،شب نما، چراغ جلو و عقب باشد و مسیر حرکت دوچرخه سوار باید همواره از سمت راست خیابان یعنی همواره در جهت حرکت اتومبیلها باشد.درصورت نادیده گرفتن این قوانین، بعید نیست که از سوی پلیس سوئد جریمه شوید!

No comments:

Post a Comment